Психолого-педагогічні аспекти позакласної роботи з іноземної мови
Сучасна школа має великий досвід проведення
освітньо-виховної роботи з іноземної мови, яка становить частину єдиного
навчально-виховного процесу.
Позакласну роботу з ІМ можна визначити
як систему неоднорідних за змістом, призначенням та методикою проведення
освітньо-виховних заходів, що виходять за межі обов'язкових навчальних програм.
Позакласна робота з ІМ вирішує такі завдання:
- удосконалення знань, навичок і вмінь, набутих на уроках ІМ;
- розширення світогляду учнів;
- розвиток їх творчих здібностей, самостійності, естетичних смаків;
- виховання любові та поваги до людей свого рідного краю та країни, мова
якої вивчається.
Важливим фактором успішного виконання
цих завдань є врахування психолого-педагогічних особливостей навчання ІМ
на різних ступенях. Знання властивостей особистості того чи іншого віку дає
можливість правильно визначити зміст і форму позакласної діяльності з ІМ.
На
початковому ступені (2-5 класи) учням притаманні такі риси як прагнення до
конкретної, однак нетривалої діяльності, негайного результату, | також
допитливість, інтерес до всього нового, емоційна активність. Проте вони мають
завищену самооцінку і ще не вміють керувати своєю поведінкою. Більш розвинена
механічна пам'ять учнів цього віку сприяє кращому і швидшому запам'ятовуванню
віршів, пісень тощо.
На середньому ступені (6-9 класи) підлітки виявляють більшу соціальну
активність, спрямовану на засвоєння певних зразків поведінки та цінностей,
прагнуть до сприйняття нового, цікавого, їх пам’ять розвивається у напрямі
інтелектуалізації, запам'ятовування набуває цілеспрямованого характеру мовлення
стає більш керованим і розвиненим. Підлітки потребують щирого і серйозного
ставлення до своїх інтересів, не люблять обмеження своєї самостійності з боку
дорослих.
На старшому ступені (10-11 класи) учні
прагнуть до всебічного розвитку своєї особистості, поглибленого засвоєння
знань. У цьому віці формується науковий світогляд, зростає соціальна
активність, збільшується інтерес до проблем людських взаємин, захоплення стають
різнобічними, а самооцінка своїх здібностей знижується. Великої ваги для юнаків
набуває спілкування зі своїми однолітками. Спілкування для них - невід'ємна
частина їх життя, канал інформації та вид діяльності, у процесі якої
відбувається формування індивідуального стилю поведінки старшокласників.
Слід звернути увагу на те, що у процесі
організації позакласної роботи з ІМ необхідно враховувати як психологічні
особливості особистості, так і психологічні особливості колективу:
рівень його розвитку, ступінь організаційної, психологічної, інтелектуальної
та емоційної єдності, спрямованість діяльності колективу на стосунки між його
членами, емоційний стан класу під час виконання завдань з позакласної роботи.
Знання психологічних особливостей учнів
- необхідна передумова успішного виконання вибору відповідних форм позакласної
роботи, визначення змісту цих форм, організації та проведення позакласного
заходу.